Warsztaty w ramach projektu „New Colors” – pod hasłem „Jak realizować swoje cele zgodnie z własnymi wartościami?„
Za nami wyjątkowe i pełne praktycznej wiedzy warsztaty w ramach projektu „New Colors”!
Tym razem spotkaliśmy się pod hasłem: „Jak realizować swoje cele zgodnie z własnymi wartościami?” – tematem, który szczególnie mocno rezonuje z młodymi osobami stojącymi na progu ważnych życiowych decyzji.

Czy zastanawiałeś się kiedyś, co tak naprawdę jest dla Ciebie ważne? Co sprawia, że jedne cele motywują Cię do działania, a inne zostają tylko marzeniem? Podczas intensywnych dwudniowych warsztatów w ramach projektu społecznego, młodzież miała okazję przyjrzeć się swoim wartościom i przekonać się, jak budować na nich cele, które mają szansę się spełnić.
Rozmowa o wartościach
Warsztaty zaczęły się od rozmowy o wartościach – nie jako teoretycznych pojęciach, ale żywych drogowskazach codziennych decyzji. Zamiast nudnej prelekcji – emocjonująca licytacja wartości. Która z nich jest ważniejsza: wolność, szczerość, czy może przyjaźń? Jaką „walutę wartości” jesteśmy gotowi zapłacić za wytrwałość?
– „Na pierwszym miejscu zdecydowanie relacje społeczne – żeby być w dobrym towarzystwie, mieć dobre relacje ze znajomymi. Potem rodzina, zdrowie… trudno było wybrać tylko pięć” – mówi Ines, która podczas ćwiczenia stworzyła aż siedem powiązanych ze sobą wartości.
– „Zajęło mi krótką chwilę, żeby nazwać swoje wartości, ale wiedziałam, czym się kieruję. Warsztaty tylko to potwierdziły” – dodała Emilia.
W kolejnych godzinach uczestnicy uczyli się rozróżniać marzenia od celów – i zamieniać te pierwsze w drugie. Pomogła w tym formuła SMART, czyli sposób planowania celu tak, by był konkretny, mierzalny, osiągalny, realistyczny i określony w czasie – jedno z kluczowych narzędzi w rozwoju osobistym młodzieży.
– „Cel SMART bardzo mi się podobał. Uczyliśmy się stawiać cele w taki sposób, żeby je zrealizować i widzieć, że są do spełnienia” – napisał jeden z uczestników w ankiecie.
– „Ze mną był taki problem, że ja za bardzo nie wiedziałam, co ma być tym celem. Jak już coś wymyśliłam, to wydawało mi się zbyt odległe. Ale zaczęłam traktować np. zarobienie pieniędzy jako cel pośredni – i to już miało większy sens” – opowiadała szczerze Ines.

Rozmowa o blokadach i myślowych pułapkach
Jednym z najbardziej poruszających momentów warsztatów była rozmowa o blokadach i myślowych pułapkach – tzw. błędach poznawczych. Uczestnicy obejrzeli scenkę z życia licealistki Ani, która z góry założyła, że „i tak jej się nie uda”.
– „Jakie to reel!” – wykrzyknęła jedna z uczestniczek, gdy rozpoznała podobne schematy w swoim myśleniu.
– „Warsztat uświadomił mi, jak bardzo moje własne przekonania mnie blokują. Mam nad czym pracować” – dodała inna osoba.
Ważnym tematem była też prokrastynacja, czyli odkładanie rzeczy na później – zjawisko, które może znacząco wpłynąć na rozwój kompetencji i realizację celów zawodowych.
– „Pani Basia mówiła o tym, jak ważna jest terminowość i działanie. Bo marzenia same się nie spełnią. Trzeba coś robić” – przypomniała sobie Emilia.
Nie zabrakło też praktyki. Młodzież ćwiczyła m.in. pracę w parach i grupach, rysowała tarcze wartości, prezentowała swoje cele i talenty. Zajęcia były pełne ruchu i emocji – od „chodzonej burzy mózgów” po zabawne, ale dające do myślenia scenki.
– „Najbardziej podobała mi się praca w grupach i odgrywanie scenek. Jedna z nich pokazywała błąd myślowy – chyba niesprawiedliwość albo katastrofizowanie, już nie pamiętam dokładnie, ale sytuacja była bardzo życiowa” – wspominała Hania.
– „Podobało mi się ćwiczenie, w którym opowiadaliśmy o naszych sukcesach i planach. To był taki moment, kiedy mogłam szczerze powiedzieć, co mam w głowie, i usłyszeć, że ktoś mówi: wow, super plan!” – dodała Emilia. – „Czułam wsparcie. A to daje ogromną siłę.”



Podsumowanie warsztatów
Na zakończenie każdy mógł podsumować, co zabiera ze sobą z warsztatów. Część uczestników nie miała jeszcze konkretnych celów – ale zdobyła narzędzia, by je odnaleźć. Inni już zaczynali planować kolejne kroki w swojej ścieżce kariery.
– „Na razie czekam aż będę miała trochę luźniej, wtedy przeanalizuję wszystko. Potrzebuję czasu, żeby mi się to ułożyło. Czasem idę na spacer i nagle dostaję olśnienia” – powiedziała Emilia.
– „Staram się teraz rozwijać swoje pasje i sprawdzać, co mnie najbardziej interesuje – może moda, może treningi. To nie są jeszcze konkretne cele, ale próbuję siebie w różnych rzeczach” – przyznała Hania. – „Można powiedzieć, że moim celem jest odnaleźć swój potencjał osobisty.
To były dwa dni intensywnej pracy, refleksji i prawdziwych odkryć. Dla wielu uczestników warsztaty stały się punktem wyjścia – nie tylko do planowania przyszłości i rozwoju zawodowego młodzieży, ale do lepszego zrozumienia siebie.
Bo kiedy poznajesz swoje wartości i uczysz się budować na nich swoje cele – zyskujesz nie tylko motywację, ale i kompas do świadomych wyborów zawodowych.
